Průběžně o maturitě: náročnost didaktického testu z ČJ

7. května 2013 v 11:43 | Veronika |  Něco o mně...
Mám za sebou všechny maturitní písemky, a jsem akorát tak pěkně naštvaná. Ze všech stran slyším, jak byl didaktický test z ČJ těžký. Ok, to bych ještě brala, někomu se to prostě mohlo zdát těžší, i když podle mě byla tak polovina otázek celkem primitivní. Svoji roli mohla hrát nervozita. Ok. Ale pokud slyším/čtu od několika lidí že to byla samá historie, chce se mi brečet.

Člověk který toto prohlásí nemá co dělat na střední škole a už vůbec ne v maturitním ročníku. Testy ke stažení najdete zde, takže pokud vás to alespoň trochu zajímá, nebo se vás to týká, stahujte. Pokusím se to trošku rozebrat a ukázat, že znalost historie nerozhoduje o výsledku testu.
První otázka, ve které je zmíněna historie je hned otázka číslo 2. Dostáváme se do historie vzdálené, do doby Caesara. Narovinu - ani nevím které období se obdobím Caesara označuje, jména Caesarova otce a sestry jsem slyšela poprvé a přesto jsem odpověděla správně. Není totiž důležitá znalost historie ale schopnost vyčíst z textu informaci.
Otázka číslo 5. Ve výchozím textu k této úloze se píše o "unikátním plátně s vraždou sv. Václava". Nikdy jsem o žádném podobném obrazu neslyšela a přesto jsem odpověděla správně! Opět jde o porozumění textu.
Další zmínka o historii je u otázky 7, odpověď D. Chce miněkdo tvrdit že znalost historie je zde nutná?
Otázka číslo 10. Jediná otázka z celého testu, ve které je důležitá znalost historie. Přiznávám že odpověď na tuto otázku jsem měla špatně. Přesto jsem si na 99% jistá, že jsem test složila úspěšně.
Otázka číslo 11 - stejný případ jako otázka 10.
Otázka číslo 17. Tady by opět mohl někdo argumentovat znalostí historie. Ale tady také není důležitá! Důležité je sledovat detaily v textu, po několika přečteních je odpověď snadná.
Pokud tedy někdo stále chce argumentovat tím, že byla při psaní testu rozhodující znalost dějin, začnu já argumentovat tím, že byla důležitá znalost nařízení vlády č. 91/2010 Sb. o podmínkách požární bezpečnosti při
provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv (otázky 22 - 25).
Viděla jsem několik testů, buď zkušebních nebo přímo z minulých let, a musím říct, že byly daleko těžší. Když jsem viděla právě ten test, který jsme v pátek psali, měla jsem radost, že nám Cermat dal "tu lehčí verzi".

Výsledky zde:
1. C
2. D
3. D
4. D
5. D
6. C
7. C
8. A
9. C
10. D
11. B
12. B
13. B
14. C
15. N, A, A, N
16. N, N, A, N
17. D, E, C, A, B
18. A, N, A, A
19. A, N, N, A
20. C
21. D
22. A
23. D
24. D
25. A
26. C
27. B
28. C
29. B
30. D
31. C
32. C
 


Komentáře

1 Dája Dája | E-mail | Web | 7. května 2013 v 12:53 | Reagovat

WOW...držím palečky:)

2 ann ann | Web | 7. května 2013 v 12:58 | Reagovat

máš krásný blog :) a ano,taky mě štvou lidi co si akorát stěžují že tu historii a literaturu nikdy v životě nebudou potřebovat...Proto jsou asi na soukromé škole , ale spíš mi je líto těch rodičů co jim ty peníze za to platí ,když to stejně všichni zatáhnou ,nebo na to prostě kašlou.Na druhou stranu si myslim že to je chyba rodičů. Ve třídě mám kluka,kterej na tto totálně s prominutim sere a stěžuje si že nechce už iphone 3g a tak ho rozbije o umyvadlo...Rodiče mu koupí novej - Iphone 5 ,kterej podle mě nesetal min jak 18 táců... A pak se má učit,dala bych mu to za odměnu,nebo aspoň kdyby byl slušnej a choval se k ostatnim lidem normálně a neponožoval je že nemaj značkový hadry,že maj starej telefon atd...

jinak máš moc krásný blog ! :)

3 Zuzana Zuzana | Web | 7. května 2013 v 13:33 | Reagovat

Nj, člověk co nemá základní znalosti o dějinách by tu maturitu vůbec neměl dělat.

4 MAKY.OREL MAKY.OREL | E-mail | Web | 7. května 2013 v 14:03 | Reagovat

Sama si pamatuju ještě nějaké výkřiky z minulého roku - tam jsem pohořela na čemsi o Národním divadlu a obrození, ale byla to skutečně asi jediná věc, kde jsem mohla trochu oprávněně nadávat, že je to přece maturita z češtiny a ne z dějáku. Jinak je  to pravda - dějepisný text neznamená dějepisnou otázku. Všechno se tam dá přečíst.

[3]: Jde o to, co je základní znalost - ze mě by si nevymáčkla ani kdy přišel Cyril s Metodějem, prostě si to nepamatuju. Vím, že kdysi žil a byl nějaký někdo, kdo někoho zapíchl, ale jakmile příjdeš se stoletím, tak u mě nemáš šanci najít odpověď. Bez základních znalostí dějin by člověk neměl jít k maturitě z dějáku, ale čeština obávám se děják není. To je jako znát přesný datum, kdy umřel César, a maturovat z matiky - taky houby platný vědět to u nějakých derivací a exponenciálních rovnic.

5 Zuzana Zuzana | Web | 7. května 2013 v 17:56 | Reagovat

[4]: :D A my měli minulý rok co... :D Taky jsme tam měli něco z historie... A nevědět Cyrila a Metoděje - upřímně, to je ale vážně ostuda...

6 Zuzana Zuzana | Web | 7. května 2013 v 18:05 | Reagovat

Nikdo po vás určitě nechtěl Bostonské pití čaje, Bartolomějskou noc či tu Křišťálovou, nebo tebou zmiňované Idy březnové... Ano, já maturitu z dějáku mám, ale to, kdy přišel Cyril a Metoděj, Jana Husa, to vše se učí na ZÁKLADNÍ škole... A tak vždycky se najde důvod proč si stěžovat, rozhodně když je rozhodilo tohle, mohou být rádi že jim písemné práce nehodnotí Cermat...

7 MAKY.OREL MAKY.OREL | E-mail | Web | 8. května 2013 v 7:41 | Reagovat

[6]: Za tu dobu, co se tu volně procházím po planetě Zemi jsem dospěla k názoru, že pokud mám svý slabiny v jedné věci schopnost obrátit druhými, nemusím si připadat jako pako, i když je mám. Od té doby jsem se přestala na spolužáky šklebit, když nepoznali ani obyčejnou pěnkavu. Každý máme prostě to svý...

Ale pořád se obávám jedné věci - autorka zmiňuje, že nechápe, jak mohli lidi nadávat, že v tom testu byla samá historie, protože pouze text byl historicky laděn - nebylo třeba nic z historie znát, prostě se to jen muselo vyčíst z textu. A proto jí vadí, že lidi měli brutální problém s tím, že tam byl nějaký dějepis, i když se to o něj celé sotva bokem otřelo. Takže tam skutečně nebyl třeba...

8 Zuzana Zuzana | Web | 8. května 2013 v 14:23 | Reagovat

[7]: Když je to test z češtiny, tak by tam mělo být především to, co se jí týká. To, že studenti neumí číst a najít to, co tam je či si to vydedukovat, je věc druhá. ;) Zjistit, zda student pochopil smysl textu, to byl podle mě záměr autorů. To, že někdo neví, kdy přišel Cyril a Metoděj je čitě jeho věc, ale myslím že by o tom měl mít povědomí každý, neboť sem přinesli kromě křesťanství a s ním i  kulturu, která se chtě nechtě táhne celou historií naší země. Je to každého věc jestli to ví, nebo neví, nicméně je to  trochu smutné když ne.

9 Allie Allie | 14. května 2013 v 21:56 | Reagovat

Naprosto s autorkou článku souhlasím :-) Taky už mě deptalo to remcání, že to bylo moc těžké...Já to napsala bez keců, přišlo mi to jednoduché a o bod mi unikla jednička, ale rozhodně za to nemůže náročnost testu, ale má nesoustředěnost zapříčiněná ztrátou občanky :-D  :-(

10 OOO9 OOO9 | 14. května 2013 v 22:09 | Reagovat

Chápu, že je tento text napsán rychle, ALE JAK SE MŮŽEŠ DOSTAT DO MATURITNÍHO ROČNÍKU, KDYŽ NEUMÍŠ NAPSAT ČÁRKU PŘED "ŽE" ATD. Jinak s článkem z části souhlasím, z části ne, ale to je pouhá věc názoru... 8-)

11 Dominik Dominik | 14. května 2013 v 22:16 | Reagovat

Ta otázka, která se týkala rodu Borgiů se vůbec netýka Julia Caesara... Caesar a Lucrezia byli syn a dcera papeže v 15. století v Itálii.
Doporučuju super seriál Borgiové, ve kterém je celá problematika přiblížená. Díky znalosti seriálu jsem si text při maturitě ani nemusel číst :-D

12 Michelle Michelle | 14. května 2013 v 22:25 | Reagovat

Popravdě, celý test mě absolutně vytočil. U jedné otázky, kde se měla najít chyba, jsem strávila asi 5 minut, protože jsem ji tam prostě nemohla najít. A nakonec se dozvím, že v celém textu ani chyba není. Učili jsme se totiž samozřejmě, že děvčata mají v minulém čase koncovku -a, ale i -y. Jak tam pak má člověk hledat chybu.
U dalších otázek, které jsem měla špatně to bylo pouze z mé nepozornosti, což dokážu uznat, ale díky této otázce mi o bod utekla jednička, což mě vážně irituje.

13 Michelle Michelle | 14. května 2013 v 22:28 | Reagovat

A jinak co se týče poskládání textu, tak ten poskládal stejně špatně jako já i můj profesor češtiny, který je v Mense a byl požádán o nějaké literární přednášky od Akademie věd (nbo něčeho obdobného), takže si myslím, že je určitě velmi inteligentní.
Prostě Cermat to zase, s prominutím, posral.

14 Václav Václav | 14. května 2013 v 22:33 | Reagovat

Souhlasím s Vámi. Tu desítku jsem taky nevěděl. Ale snad to bude v pohodě, jsem zvědav jak jsem dopadl. Často jsou to jenom výmluvy. Ale myslím si že sjednocení obtížností nebylo úplně ideální. A když jsem ten text psal měl jsem stejně pocit že je to nějak zvláštní a něčím obtížnější než jsem čekal a to jsem byl v klidu, chci tím říct, že stresem to nebylo, ten jsem do toho už započítal. :-D

15 LL LL | 14. května 2013 v 23:04 | Reagovat

Tak prvně přeji hodně štěstí při skládání maturitní zkoušky, maturoval jsem loni a vím, co to je. Časem pak člověk zjistí, že to není o tom učivu, jelikož to celkem umí, jen si ho pořádně osvěžit, ale že prim hrají nervy. Já o svaťáku poznal, co to je mít nervy v haj*lu, protože sem se toho fakt hodně bál.

A co se týče "dějepisných" otázek, máš pravdu, většina se lekne hned, jak vidí letopočty apod. Ale v podstatě jde jen o vyčtení informace z daného textu, bez znalosti historie.

Didaktické testy jsou v pohodě, věřím, že letos i slohovky budou v pohodě. Nedovedete si představit ty nervy, když Vám to opravuje někdo cizí, kdo svým subjektivním pohledem může ohrozit celou Vaši maturitu.

Závěrem maturantům přeji úspěšné zdolání celé maturity, kdo se 4 roky neflákal, zvládne to levou zadní, když se dostal až do čtvrťáku! :)

16 M M | E-mail | 15. května 2013 v 0:14 | Reagovat

To o Cesarovi mě pobavilo :D :D Já měla stejnou výhodu, jako Dominik. Borgiovi totiž znám z Assassins Creed. Byla jsem tedy příjemně odrovnaná, jakmile jsem se k té otázce dostala :D A chápat ho jako Julia Cesara mě tedy nenapadlo (i když jsem si při té hře několikrát říkala, jestli ho takhle jeho táta nepojmenoval schválně - taky měl ambice k podrobování si okolí a taky skončil špatně :D ) Každopádně některé věci těžké byly, ale až na jednu otázku to kvůli dějepisu nebylo...

17 Leni Leni | 15. května 2013 v 7:31 | Reagovat

Příspěvek sice hezký, ale musím s Tebou nesouhlasit v tom, že testy z minulých let byly lehčí. Každý s troškou rozumu Ti poví, že tento test byl opravdu jeden z těch nejtěžších od doby, kdy státní maturita je. Ano, dějepis zde nehrál žádnou roli, přesto jsou zde spekulativní otázky.

18 Simona Paličková Simona Paličková | 15. května 2013 v 9:12 | Reagovat

Nesouhlasím, každý má právo na svůj názor, jak se mu test líbil nebo ne ! Jestli byl jednoduchý nebo ne. Snižovat schopnosti někoho jenom protože, že řekne, že test byl těžký a pro tebe lehký není zrovna v pořádku. Test jsem nezvládla tak jako testy předešlé. Těžko říci proč. Ale na tu trojku to snad bude. Testy u minulých maturit byly o trošku jiné a některé lehčí a některé těžší. Tak je to vždy! Dále se tu pořád řeší ta historie, dobře byly tam asi 3 otázky, tak maximálně člověk přišel o 6 bodů. A jestli je prostě nevěděli tak asi díky stresu, který u takových zkoušek byl, je a vždy bude! To, že ty máš o bod za 2, neznamená že ostatní musí mít známky 1 a nejhůře 2. Pokud vím tak maturitní zkoušku lze složit i při známce 4. Takže v budoucnu se nikdo nebude dívat na to jestli na maturitním vysvědčení máš 4 nebo 2. Maturitu máš a hotovo!

19 Karryanna Karryanna | 19. května 2013 v 21:07 | Reagovat

Jsem náhodný návštěvník, ale tohle mi nedá...

Pobavilo mě, že jedenáctka je stejný případ jako desítka, tedy též jediná otázka, u které něco O:)
A u desítky mi přijde, že se to z toho koncentráku dá odhadnout (no, u jedenáctky bych zas mohla namítat, že zrovna národní obrození se v češtině učí dost důrazně... ale popravdě, nevzpomněla jsem si, kdy bylo).
Jinak ale souhlasím s autorkou, to nejsou otázky na historii, ale na pochopení textu. My zas měli to samé s vlčicí a vrhem mláďat...

[2]: [3]:: Proč mi přijde, že tohle je též ukázka nepochopení textu?

[7]:: Musím říct, že mi chvíli trvalo začátek Tvého příspěvku naparsovat... ale naprosto souhlasím. Zrovna třeba příchod Cyrila a Metoděje vím, stejně jako spoustu jiných letopočtů, které nám dějepisář vtloukal do hlavy, ale na slepé mapě jsem dokázala nepoznat Brno. Zato mě fascinuje, když někdo nepozná na mapě zříceninu, nezná význam pojmu ekologická valence nebo neví, co je quicksort... a když někdo neodlišuje program a formát souboru, tak to bolí. Ale tak co, pokud ti lidi rozumí něčemu jinému...

[10]:: Za špatné čárky bych vraždila bez ohledu na důvod, ale ruku na srdce... tvoří několik procent toho, co zahrnujeme do češtiny.

[12]:: Co mi je známo, tak Cermat prohlásil, že všichni studenti dostanou za tuto otázku bod, bez ohledu na zvolenou odpověď. Takže bych s přicházením o jedničku kvůli chybě Cermatu byla opatrná.

[13]:: Tak mezi řečí, Mensa testuje velice specifickou část IQ, která má houby společného s jazykovým vyjadřováním. Text jsem poskládala správně, nejasnosti jsem nepotkala -- takže by mě docela zajímalo jiné pořadí a jeho zdůvodnění.

[17]:: Spekulativní otázky jsou bohužel v každém testu...

20 Tloustik Tloustik | Web | 29. srpna 2017 v 23:07 | Reagovat

Jake lekce kytary byste doporucili?

21 Pedro Pedro | Web | 30. srpna 2017 v 0:10 | Reagovat

Neznate nekdo nejake lekce kytary online

22 Levak Levak | Web | 14. září 2017 v 20:02 | Reagovat

Muze levak hrat na normalni kytaru?

23 Levak Levak | Web | 14. září 2017 v 21:23 | Reagovat

Jaka je nejlepsi skola kytary

24 Verca Verca | Web | 16. září 2017 v 15:04 | Reagovat

Bez kytary to nejde

25 Verca Verca | Web | 27. září 2017 v 21:02 | Reagovat

Kytara!!!

26 Levak Levak | Web | 27. září 2017 v 22:32 | Reagovat

Fakt?

27 Verca Verca | Web | 27. září 2017 v 22:33 | Reagovat

Skola kytary

28 Jackeline Jackeline | Web | 28. září 2017 v 1:42 | Reagovat

WOW

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama